VulcanRun

08.08.2023

Chcel som v tomto roku ísť na majstrovstvá Európy v OCR, ktoré budú blízko, v Maďarsku. 

Slovensko aj keď bolo zakladajúcim členom Európskej federácie prekážkových športov nemá momentálne národný orgán, ktorý by poslal organizátorom ME kvalifikantov na tieto majstrovstvá. Maďarskí organizátori písali, že sa dá kvalifikovať na pretekoch, ktoré budú v Maďarsku. Na Spartanovi v Salgótarjáne som sa slabo umiestnil tak mi ostávali už iba preteky VulkanRun. Tak som sa tam vybral 22. 4. 2023.

Široko-ďaleko totálna až bezútešná rovina až keď som sa priblížil na niekoľko kilometrov predo mnou kopec.

Pri úpätí vyššia budova, ktorá sa nedá prehliadnuť. Priamo k nej ma nechcú pustiť, mám ísť na parkovisko opodiaľ. Vidím trávnaté plochy posiate konštrukciami prekážok a architektonická dominanta.

Zvláštna budova s výklenkami pokrytými hrdzavým plechom, ktorý som videl ako moderný prvok na niektorých budovách v Anglicku. Na 5 poschodiach sú tu expozície o sopečnej činnosti vo svete a je to prepojené s naučným chodníkom a ukážkami priamo v teréne na vrchu Ság.

Spolu to tvorí Vulkan park, ktorý sa nachádza blízko mesta Celldömölk. Vrch Ság je pozostatok sopky zpred 5 miliónov rokov. Teraz s domčekmi, uličkami a vinicami. Časť trate OCR vedie aj po tomto kopci.

Kto chcel bežať na tratiach, z ktorých sa dá dostať na ME môže si vybrať 6 km a 3 km. Predpokladám, že tá kratšia bude mať menej prekážok tak som sa prihlásil na 3 km.

Pretekári už prichádzajú a obzerajú aké prekážky nás čakajú. V propozíciách píšu aby sme neskúšali prekážky. To však maďarských účastníkov netanguje a veselo sa driapu kade ich napadne. Obsluha prekážok, alebo ako to mám nazvať, pri každej sú minimálne dvaja vojaci alebo vojačky, vôbec nereagujú, majú to na saláme. Tých najhorúcejších eliťákov najviac zaujal popruh, ktorým sa treba dostať po rúre z jedného konca na druhý. Jasné, skákaním zavesený na rukách.  

Lenže oni to chcú preletieť šmykom po rúre a skúšajú ako by to išlo pri silnom rozbehu. Niektorým to ide, niektorým nie. Tak to dopadlo aj pri pretekoch a v čase keď som to sledoval sa stalo jednému ako doskočil tesne za pásku ale ťažisko tela ho stiahlo pred ňu a rukou sa musel odraziť aby sa dostal kde bolo treba. Pozrel sa na rozhodkyňu niečo hovorili a nakoniec mu to uznala. Takže porušenie pravidiel v priamom prenose.

Mám dosť času tak sledujem pretekárov ako sa im darí v zápale boja a môžem si aj nafotiť niečo do tohto článku lebo najskôr bežia na 6 km Elita, potom Age group a Open. Až potom my na 3 km. Dlhšia trať vedie aj po kopci a sú tam aj prekážky, ktoré som nevidel lebo tam moje kroky nevedú.

Niektoré prekážky sú dosť náročné. Stavitelia využili konštrukciu prekážky na 2x. V jednom smere sme pribehli a prekonávali jednu stranu konštrukcie s prvkami jednej prekážky a v opačnom smere sme mali na tej konštrukcii iné prvky druhej prekážky. Celkom racionálne využitie, ktoré je možné pri riedkom nápore pretekárov. Tu sa štartovalo po skupinách do 20 a keď sa počas trate ešte roztiahli tak v cieľovej časti kde bolo gro takýchto prekážok to prebiehalo hladko. 

Prekážky sa mi ľúbia lebo sú zaujímavo postavené a aj náročné. Organizátor dobre využil aj prudký krátky svah, ktorým sa štartovo-cieľová rovinka končí a dal tu vyťahovanie pneu na lane a vyšplhanie sa vnútrom rúry. 

Prvý raz som sa stretol so streľbou s laserovou pištoľou. Pred mojím štartom som si to bol pozrieť. Pretekári mali možnosť strieľať do blba kým im nezasvietilo aj 5. svetielko, že zasiahli. Ja keď som začal vôbec mi to nešlo až keď som sa sústredil a postupne sa rozsvecovali. Aj piate hoci mi vojak hovoril pri štvrtom že dosť, asi sme mali nejakú úľavu na 3 km trati. 

Hod oštepom do originálne zo slamy pleteného terča ma nepotešil lebo aj keď som trafil, oštep keď ovisol rúčkou sa dotkol zeme a musel som ísť na trestné kolo. 

Sú tu kruhy stúpajúce a kresajúce, tie sú omnoho ľahšie ako opačný postup najskôr dole a potom stúpajúce ako na prekážke Canon. Keď som to prvýkrát videl na videu z MS v USA tak som si to namontoval v mojich domácich podmienkach a je to veru nebe a dudy. 

Najviac ma prekvapila a moja sila zradila na bežnej prekážke Tirolský traverz kde sa postupuje po horizontálnom lane rukami aj nohami, tu však na konci pridali jedno visiace lano na ktoré bolo treba sa vydriapať hore a zazvoniť na zvonec. A to som už nevládal. 

Niečo podobné sa mi stalo pri prekážke šplh na lane kde som sa posledného ½ m už nevládal vytiahnuť aby som dočiahol na zvonec. Tak som sa spustil dole a dlhšiu dobu vyfukoval a odpočíval. Naschvál som si nechal viac času, o celkový čas mi až tak nešlo, len aby som urobil najviac prekážok lebo som mohol pokaziť iba dve aby som bol kvalifikovaný. Z predchádzajúcich pretekov som vedel, že je nebezpečné sa hneď pustiť do druhého pokusu a pokaziť aj ten. Sila sa trochu vráti ale treba svalom nechať viac času. Tak som to skúsil znova a podarilo sa hoci tiež úplne hore som už mlel z posledného. Dosť ma to zarazilo lebo so šplhom sa posledné roky nezaoberám lebo ako samozrejmosť to zvládnem. 

Potom neskôr som prišiel na jednu z príčin. Na tieto preteky kedy som vedel, že bude treba mať v rukách silný grip som si zvolil špeciálne rukavice, ktoré som veľmi málo použil. Majú totiž povrch, ktorý sa skoro vôbec nešmýka po rôznych povrchoch ale materiál je veľmi tenký a ľahko sa zničí. Teraz som im dal príležitosť ale sklamali lebo práve na lane až tak dobre nedržali. A keď necítim dostatočnú istotu zovretia tak celkovo strácam silu. No a hlavná príčina bola, že som celkovo bol nejaký slabý čo spôsobila moja aktuálna zdravotná situácia. 

Tak som teda aj dopadol, pokazil som spolu 3 prekážky, odstrihli mi všetky 3 pásky na ruke a vo výsledkoch som bol ako disk. teda nepostúpil som na Majstrovstvá Európy v OCR. Neskôr som si to všetko premlel v hlave a konštatoval, že to tak aj malo byť lebo v tomto období silovo som na tom dosť zle a len by som si urobil na ME hanbu a dobre, že tam nemôžem ísť. Nič iné mi neostáva iba zdvihnúť hlavu a pozerať dopredu kde to mojím pričinením môže byť lepšie. 

Pretekárov bolo 178 na 6 km a 75 na 3 km skoro všetci z Maďarska iba par jedincov z AUT, LTU, GBR a ja SVK. 

OCR, Spartan race blog Jana Durina
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky