Nezabúdame?

11.12.2023

Sú ľudia medzi nami na ktorých ťažko zabudnúť . Pre nás Sparťanov je to aj Michal Kúkola, ktorý zanechal mohutné stopy a aj keď ho na pretekoch už nevídame neustále nám ho pripomína veľa udalostí a skutočností.

V tomto roku je 10. výročie Spartan race v Českej republike, prvé preteky hostil Monínec 8. a 9. 6. 2013. a to je tiež dôvod aby sme sa vrátili v čase a pripomenuli ako to bolo. To nám pomôžu otázky ale hlavne odpovede Michala Kúkolu, bývalého riaditeľa CEU a Českého Spartan race, ktorý mi poskytol tento rozhovor:

1, Najskôr ste sa Spartan race (SR) zúčastnil ako pretekár a až potom ste bol v organizačnom štábe, a kedy a kde to bolo?

První Spartan race jsem si zaběhl, až jsem pro SR začal pracovat. Pro Spartan race jsem začal pracovat v roce 2014 jako ředitel České republiky, protože majitel licence (v té době můj velice dobrý kamarád) se mě asi 2 roky snažil přemluvit, abych mu s organizováním závodů Spartan race pomohl. Než jsem na to kývl, tak jsem mu zhruba od roku 2012 kamarádsky pomáhal, dával myšlenky atd. Asi je dobré vysvětlit, že jsem nepracoval přímo pro US Spartan race, ale pro firmu, která má licenci na pořádání závodů Spartan Race (CZ, SK, PL, HU). 

2, Na začiatku ste videl dlhodobejšiu perspektívu v práci pre SR?

Po pravdě řečeno, já jsem to nikdy nebral jako práci, i když ta zodpovědnost byla veliká. Byl jsem součástí něčeho, co mně bavilo a společně s mým týmem jsme firmu rozvíjeli. Já jsem se vždy snažil udělat ty nejlepší rozhodnutí co jsem mohl v daný moment a za daných podmínek a myslím si, že se to celkem dařilo. Když se na to podívám zpětně, tak to, že jsem to nebral jako práci byla velká výhoda pro majitele licence a celkově závody v CEU, ale postupem času ne pro mě. 

3, Robil ste pre SR popri zamestnaní?

Ze začátku jsem dělal Spartan race při zaměstnání, ale došel jsem do bodu, kde mně bylo jasné, že aby se Spartan race posunul, tak se tomu musím věnovat na 1000% a to se velice rychle začalo naplňovat. Jestli se nepletu, tak od konce roku 2014 jsem začal věnovat veškerý čas závodům Spartan race.

4, Bol ste na nejakom školení, kurze, stáži v USA?

Nebyl jsem nikde a ani to po mě nikdo nevyžadoval, protože výsledky mluvili za mě. Určitě by to bylo zajímavé, ale možná to, že jsem měl na vše svůj úhel pohledu bylo hlavním důvodem budoucích úspěchů Spartan race v CEU, hlavně v ČR.

5, V 2021 ste odchádzal zo SR vo funkcii riaditeľa CEU, aká bola celá genéza vášho účinkovania v SR?

Na začátku roku 2021 jsem skončil u Spartan race jako ředitel českého Spartana. Od roku 2015 do 2019 jsem byl ředitelem CEU a následně jsem se věnoval jen České republice, protože jsem se začal názorově rozcházet s majitelem licence a některými kolegy.

Když to vše zjednoduším, tak od prvního dne jsem začal spolu s majitelem licence budovat něco, čemu jsme na začátku určitě nerozuměli, ale postupem času se nám podařilo vybudovat velice silný tým, s kterým jsem měl pocit, že můžeme zvládnout cokoliv a to se taky dělo. Vytvořili jsme neskutečnou komunitu lidí, pro které se Spartan race stal životním stylem a já jsem díky tomu poznal mnoho skvělých lidí. Nerad mluvím o sobě, ale vím, že můžu být hrdý na vše co jsem během svého působení s daným týmem dokázal.  

6, Zobral ste niekedy svoje deti so sebou aby si zabehli na pretekoch?

Děti jsem občas brával s sebou, aby si závody zaběhly. Líbila se jim ta atmosféra.

7, Na Facebooku ste odpovedal na komentáre. Bolo to iba niekedy alebo táto agenda bola tiež vašou náplňou práce.

Facebook byl součástí mojí práce od roku 2014 až do konce. Ze začátku jsem to dělal z ekonomických důvodů, aby firma nemusela nikoho platit, ale nějak mně to zůstalo. Pro mě byl FB velkým nástrojem, jak pracovat s lidmi a zároveň získávat informace z první ruky a to hlavně ty negativní. Několikrát jsme přemýšleli, že bychom nechali FB dělat někoho jiného, ale nikdy se to neuskutečnilo – zřejmě proto, že já jsem s tím FB denně pracoval. Hodně jsem slýchával, jak to můžu zvládat – odpověď byla vždy jednoduchá – já jsem to nikdy nebral jako práci. Na začátku jsem si dal cíl, že v ČR dosáhneme 100 000 uživatelů a to se mně v roce 2019 v Kutné Hoře podařilo.

8, Ako ste znášal negatívne až prácu dehonestujúce príspevky v komunikácii na soc. sieťach?

Já jsem tyhle příspěvky měl rád, protože to byla příležitost vysvětlit lidem, co se doopravdy stalo. Všeobecně platilo, že hodně věcí co se napsalo nebylo úplně pravdivých a nikdo nečekal, že by se administrátor FB (ředitel) pouštěl do nějakých debat. Když bylo potřeba se omluvit, tak jsem se omluvil, ale pokud si někdo vymýšlel a choval se sprostě, tak jsem se s radostí pustil do debaty. Vždy jsem se snažil komunikovat slušně, nikdy nikoho neurážet a pokud byl někdo hodně sprostý, tak jsem slušně daného člověka usměrnil za jeho chování.  

9, Mal som dojem, že v Českej republike bol väčší dôraz na potreby pretekára ako v iných krajinách CEU, ako to vidíte vy?

Česká republika byla mojí prioritou číslo 1 a zřejmě to šlo vidět. Společně s mým týmem jsme se snažili řešit vše, co se závodníkům nelíbilo a myslím si, že se nám to dařilo. Nebylo to vždy snadné, ale důležité bylo naslouchat lidem a potom společně najít řešení. 

10, Aký bol boj o individuálny – národný či regionálny (CEU) charakter pretekov v kontexte globálneho smerovania SR?

CEU jako takové bylo vždy něčím originálním proti globálnímu trendu SR. Na začátku to nebyl problém, protože každá krajina měla své problémy a vše se ještě vyvíjelo, ale pak to začalo být složitější. Jako příklad bych uvedel regionální trifectu, kterou jsem vymyslel a z mého pohledu to byl skvělý nástroj jak udělat CEU zcela unikátním regionem v rámci globálního Spartana. První rok se to všem líbilo, ale když to začali po US Spartanu chtít jejich zákazníci po celém světě, tak vznikl problém. Z globálního pohledu chápu, že to nemohlo pokračovat, ale z pohledu lokální konkurence to nebylo dobré rozhodnutí.

11, Mne a mnohým sa neľúbi smer SR na olympiádu na úkor tých momentov, pre ktoré sme radi chodili na preteky Spartan, s čím ste sa vy stotožnil?

Mně se zcela určitě líbí ten "starý" Spartan race. Já jsem se vždy snažil udělat závody něčím zajímavým, aby závodníci měli na co vzpomínat. Na druhou stranu US Spartan má své ambice a je potřeba je akceptovat. Nynější vedení CEU nemá moc na výběr.

12, Povedzte nám príbeh, na ktorý rád spomínate.

Těch příběhů je strašně moc. Díky tomu, co jsem dělal, jsem měl možnost měnit životy lidí a plnit jejich sny a věřím, že se to vcelku dařilo. Nikdy nebylo mojím cílem být vidět, rád jsem dělal vše z pozadí a jen sledoval tisíce spokojených tváří.

13, Zúčastnil ste sa nejakých iných OCR pretekov?

Ne, nějak jsem neměl potřebu. Vždy jsem se snažil jít "naší" cestou.

14, V organizačnom týme SR je čas najdôležitejšia komodita. Ako sa vám darilo s ním hospodáriť vzhľadom na rodinu, osobné záujmy?

Tady jsem 100% selhal, ale uvědomil jsem si to až jsem u Spartan race skončil. Jak jsem říkal, nikdy jsem to nebral jako práci, tak jsem si nikdy neuvědomoval, že jsem byl skoro pořád pryč a skoro veškerý čas věnoval Spartan race. O to víc, si času vážím nyní.

15, Počas vášho účinkovania, ktorá udalosť bola najväčším míľnikom? 

Těch milníků bylo mnoho, ale jedním z těch nějvětších pod mým přímým vedením byl závod na Lipně 2019. Měli jsme 10 000 startujících (největší závod v Evropě), ukončili jsme tam Spartan odyseu a k tomu všemu nám svítilo sluníčko.

První Spartan Special a první Spartan Charity – díky Honzo.

Určitě stojí za to zmínit, první zimní závod v Jasné, který byl v režii bývalého ředitele SK Jana Čandíka a já měl možnost být součástí mnoha jednání.

Určitě bych rád zmínil i obrovský úspěch bývalých kolegů z HU (Zsofie a její tým), kteří uskutečnili první Honor race v Evropě.

Za zmíňku stojí i vytvoření SRTG skupin – tohle bylo něco, co nám záviděl celý svět. První SRTG samozřejmě vznikla v ČR.

První Winter trifecta, která byla z organizačního hlediska hodně složitá, ale tým se s tím popral na výbornou, hlavně budildeři.

První dětský den Spartan race v ČR v Liberci. Bylo hodně složité si to prosadit, ale stálo to za to.

Spartanská odysea – obrovské poděkování patří Martinovi Dvořákovi a Veronice Dvořákové

16, Aj keď ste už mimo a asi vás SR nezaujíma, akú perspektívu vidíte vy pre Spartan race?

Spartan race už nijak nesleduju, ale jsem v kontaktu s lidmi, kteří se pravidelně závodů účastní. Asi dokážu mluvit jen ohledně ČR, kde mně přijde, že Spartan race už nejde vůbec vidět a z nějakého důvodu ta komunita kolem závodů už není zdaleka tak silná, jako dřív. Proč tomu tak je si musí odpovědět každý sám, ale vypadá to tak, že nyní běhá Spartan race v ČR o 50% lidí méně než dřív. Takový pokles značí, že něco se změnilo.

Rád bych touto cestou poděkoval všem, s kterými jsem měl možnost pracovat, protože ta práce nebyla snadná, ale většina lidí to dělala srdcem a šlo to vidět. Poděkování patří i všem partnerů, lokalitám, závodníkům a v neposlední řadě dobrovolníkům

Měl jsem velké štěstí na lidi, s kterými jsem pracoval a měl kolem sebe. Mnohokrát jsme mohli padnout na kolena, ale to se nikdy nestalo – společně jsme to vždy zvládli a já bych tímhle chtěl ještě jednou všem upřímně od srdce poděkovat.


11. 12. 2023, pýtal sa Ján Ďurin.



Za nás – pretekárov, ktorí sme boli uchvátení, nadšení a šťastní po dobehnutí do cieľa Spartan race ďakujem Michalovi Kúkolovi za všetko to nesmierne úsilie, ktoré vynaložil aby sa udalosti podarili. Že nás boli tisíce nech mu pripomenie táto figúrka Spartana, ktorá je už v jeho rukách.

OCR, Spartan race blog Jana Durina
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky